Instagram B2B marketing

Waarom moet jouw B2B organisatie een Instagram account hebben?

Instagram is zeker niet alleen maar voor wereldreizigers, modellen en consumentenmerken. In deze blog ga ik je uitleggen waarom Instagram ook een geschikt social media kanaal is voor B2B organisaties.

”Verschillende soorten social media kanalen werken het beste voor verschillende soorten merken. Voor ieder type bedrijf heb je het juiste social media kanaal.”

Dit is een veelgehoorde uitspraak en tevens ook een conventionele gedachte die veel mensen hebben. Zo zouden consumentenmerken zichzelf het beste op Instagram kunnen presenteren, B2B bedrijven op LinkedIn en plaatselijke bedrijven op Facebook. Deze gedachte is fout. Wat écht belangrijk is, is het soort content dat je op een social media kanaal plaatst. Educatieve content past bijvoorbeeld beter bij LinkedIn dan bij Instagram. En content die gegenereerd is door een gebruiker past weer beter op Instagram dan op LinkedIn.

Wat is Instagram precies?

Laten we beginnen bij het begin. Instagram is een social media kanaal wat de laatste jaren explosief is gestegen in gebruikers. Je kan het zien als een visuele nieuws feed, eigenlijk net als Facebook. Maar dan meer gefocust op afbeeldingen dan op tekst. Instagram is volledig gericht op mobiel en kende in Nederland in 2017 al 10,9 miljoen leden. Hiervan gebruikte 1,3 miljoen mensen de app dagelijks. Dit aantal is sindsdien alleen maar toegenomen.

Instagram B2B marketing

Dé kerngedachte van Instagram en B2B organisaties

Ik begon deze blog met de verwijzing naar Instagram en wereldreizigers, modellen en consumentenmerken. Dit zijn drie voorbeelden van groepen die veel op Instagram te vinden zijn en ook veel worden gevolgd door gebruikers. En hierin zit het belangrijkste punt: gebruikers. Gebruikers zijn mensen en jouw zakelijke relaties zijn natuurlijk ook gewoon mensen. Mensen die via Instagram een heel andere kijk op jouw bedrijf kunnen krijgen. Of mensen die bijvoorbeeld eigenaar of hoofd marketing bij een bedrijf zijn en via Instagram bij jouw bedrijf terecht komen!

B2B tips voor Instagram

De benadering die jouw B2B bedrijf voor Instagram zou moeten gebruiken is:

”Gedraag je meer als een persoon en minder als een bedrijf.”

Focus je op manieren om je merk meer te humaniseren. Op deze manier kan je relaties opbouwen met je klanten die je op andere social media kanalen niet zou kunnen bereiken. Zorg er ook voor dat de content die je op Instagram plaatst, visueel aantrekkelijk is. Aangezien het een social media kanaal is waar visuele content het belangrijkste is.

Instagram B2B marketing

Tips voor het creëren van content voor Instagram

”Beter goed gejat dan slecht bedacht”, dacht ik toen ik begon aan deze alinea. Ik heb een aantal goed lopende B2B Instagram profielen bestudeert en dit soort berichten lijken de grootste successen op te leveren:

  1. Content gegenereerd door gebruikers
  2. Instagram gebruiken om je werknemers en bedrijf van binnen te laten zien
  3. Instagram gebruiken als klanten portfolio
  4. Laten zien dat je om dezelfde dingen geeft als waar je klanten om geven.
  5. Hashtags gebruiken om de engagement met je volgers aan te gaan
  6. Laten zien van fysieke producten van je organisatie

Tenslotte is het goed om te beseffen dat geen enkel bedrijf hetzelfde is. Het is daarom erg belangrijk om je statistieken in de Instagram app in de gaten te houden. Deze laten onder andere zien welke post het beste scoorde bij jouw volgers. En dit is natuurlijk erg nuttige informatie voor je toekomstige posts!

 

Leonard B2B communicatie kan ook het beheren van jouw Instagram account en advertentiecampagnes op zich nemen. Klik hier voor meer informatie over de social media diensten van Leonard.  Heb je vragen en / of opmerkingen over deze blog? Of heb je interesse gekregen in het opzetten van een Instagram account voor jouw B2B marketing strategie?  Neem dan vrijblijvend contact met Leonard op via hello@leonard.nl of bel 076 2003 605.